Varför Kart Republic?

När vi nu har ett antal åkare som gått över till oss vill jag försöka sammanfatta deras erfarenheter lite grann och det som slår mig är hur enkelt det tycks ha varit. KR:s hemlighet tycks vara att göra farten lättillgänglig. Gott om feedback parat med trygga och förutsägbara köregenskaper. Helt utan att ge avkall på prestanda.

Två av åkarna är sådana som har setts som lite vilda i sin körstil innan. Båda har fått mycket mer kontroll sedan de bytte. De har sänkt sina varvtider men också fått mer jämna tider och de gör färre misstag ute på banan. De andra har haft väldigt bra kontroll redan innan men vittnar om att de kan köra med ännu mindre rattrörelser, köra snålare och mer vägvinnande utan att tappa kurvhastighet och att KR-chassit är väldigt snällt mot däcken. Även när det var som varmast tidigare i år gick det att sänka varvtiderna hela vägen in i mål medan förare i andra kartar fick börja kämpa med sina däck.

En annan faktor som hjälper till och som många lovordat är Jeckostolarna. De är inte bara sköna att sitta i utan hjälper till att hålla föraren på plats så att man kan ägna kraften åt att köra istället för att använda hålla sig på plats. Vi har nu åkare mellan A1 och C5 i storlek och alla är faktiskt lika nöjda!

Från de som skruvar med chassina har vi fått lovord för att de reagerar bra på ändrade inställningar och för att de är så lättmekade. Att ösa på full caster går på en minut, höja eller sänka bakaxeln nästan lika fort. Och att det går så lätt gör att man provar mer och hittar mer fart i chassit. Det märks helt enkelt att karten konstruerats av folk som själva tillbringar sina dagar på banan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *